Viinilehden Viinipodi tarjoaa elämyksellistä, inspiroivaa ja fiksua keskustelua viineistä, viini- ja ruokakulttuurista sekä viinimaailman kuumista puheenaiheista. Se on asiantunteva, mutkaton ja viihdyttävä kotimainen viinipodcast.
Viinilehden Viinipodia juontavat Viinilehden kolumnisti Samuli Pasanen sekä panimomestari Jonas Sahlberg. Kaksikko tuo podcastiin ainutlaatuisen yhdistelmän osaavaa asiantuntemusta, syvällistä pohdintaa viinikulttuurista sekä rentoa viinillistä keskustelua.
Viinipodi tuottaa nauhoituksistaan myös videosisältöjä YouTubeen ja sosiaaliseen mediaan.
Yhteisöllinen ja monipuolinen viinimedia
Viinipodin omistaa yli 30-vuotias Viinilehti, joka tarjoaa suomenkielistä viiniasiaa suomalaiselle kohderyhmälle räätälöitynä. Podcast jatkaa samaa linjaa uudessa kanavassa.
”Viiniin keskittyneitä podcasteja ei ole Suomessa juuri ollut. Keskitymme sisällöissä paikallisen viinialan erikoisuuksiin suomalaisen kuluttajan näkökulmasta”, Pasanen sanoo.
Viinipodi käsittelee monipuolisesti erilaisia viiniin ja viinikulttuuriin liittyviä aiheita. Pasanen huomauttaa, että podcastia kuunnellakseen ei tarvitse olla viiniharrastaja. Erilaiset viininystävät saavat varmasti paljon irti ohjelman kiehtovista keskusteluista ja kerroksellisesta viinitietoudesta.
”Tuomme viinin lähemmäs kuluttajaa, tarjoamme inspiraatiota ja uudenlaista ymmärrystä viinimaailmaan. Teemme sen kuitenkin keskustelun kautta, rennosti ja arkipäiväisesti, emme opettaen. Parasta on, jos onnistumme luomaan yhteisöllisyyttä podcastin ympärille ja saamme myös yleisön osallistumaan keskusteluun.”
Rakkaudesta viiniin ja hyviin keskusteluihin
”Viinipodi on sisällöllisesti itsenäinen media, mutta on hienoa, että voimme käsitellä jaksoissa joskus myös Viinilehden juttuaiheita. Podcast on erinomainen kanava ajankohtaisen keskustelun syventämiseen.”
Viinilehden tavoin Viinipodi haluaa kehittää suomalaista viinikulttuuria. Koska viini on muutakin kuin juoma lasissa, podcastiin kuuluu asiaa myös viinilasin vierestä: historiasta, viinikulttuurista, alkoholipolitiikasta, ajankohtaisista ilmiöistä ja viiniin liittyvistä tarinoista.
Kaksikon lisäksi studiossa on aina mukana kiinnostava viinivieras.
”Emme ota viiniä liian vakavasti. Kaikki vieraamme eivät ole alan huippuasiantuntijoita. Lähtökohtana on, että jonkinlainen yhteys viiniin löytyy, mutta ennen kaikkea panostamme kiinnostaviin vieraisiin – ja hyvät keskustelut rönsyilevät aina. Se kuuluu asiaan.”
Viinipodin ensimmäisessä jaksossa vierailee arvostettua viinialan WSET-diplomatutkintoa opiskeleva Pia Nisén. Hän kertoo viinien opiskelusta, tuo studioon sokkoviinin ja kertoo, miten jokainen pääsee viinien maistamisessa ja arvioinnissa alkuun.
”Jokainen voi kuunnella itse, löysimmekö Jonaksen kanssa Pian sokkoviinistä oikean alueen tai rypälelajikkeen. Päteminen on silti kaukana ohjelman pointista. Tärkeintä on utelias asenne, kiehtovat tarinat ja pinnan alle pureutuva pohdiskelu”, Pasanen muistuttaa.
Räjähdysmäisesti kasvava media
Kansallisen mediatutkimuksen mukaan podcastien kuunteleminen kuukausittain on kasvanut vuosina 2020–2024 kaikissa ikäryhmissä, mutta erityisen suosittu kanava se on nuorten aikuisten keskuudessa. Podcastien suurin kuuntelijaryhmä on 25–34-vuotiaat. Vuosina 2020–2024 kuulijaluvut kasvoivat eniten 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä.
”Podcast mahdollistaa median kuluttamisen kävelyillä, automatkoilla, lenkeillä, siivotessa – eli niissä tilanteissa, joihin perinteinen printtilehti ei sovi. Se on yksi syy siihen, miksi podcastien suosio kasvaa räjähdysmäisesti. Minusta on upeaa saada Viinipodi tähän mediatarjontaan mukaan”, Pasanen hehkuttaa.
Viinipodi on riippumaton ja journalistisin periaattein tehty podcast, jolla on myös kaupallisia kumppaneita. Ne näkyvät ja kuuluvat podcastissa sponsorimainintana tai audiovisuaalisena tuotemainoksena.
Viinipodin ensimmäinen jakso on ollut kuunneltavissa Spotifyssa ja YouTubessa 25. marraskuuta alkaen. Seuraava jakso julkaistaan 10. joulukuuta, ja keväällä 2025 uusia jaksoja on luvassa noin kuukausittain.
Seuraa viinipodia
Instagram @viinipodi_official
Facebook @viinipodi
YouTube @viinilehti
Spotify @viinipodi