Torresin perheen nimi on yhdistetty viiniin jo kolmen vuosisadan ajan, mutta virallinen liiketoiminta alkoi vuonna 1870. Legendaarisella perheyrityksellä on toimintaa ympäri maailmaa, ja se mielletään monessa suhteessa alansa edelläkävijäksi. Torresin pitkäjänteinen työ viinimaailman kehittämisessä on huomattu ja Drinks International -lehti valitsi Torresin maailman arvostetuimmaksi viinitaloksi jo neljättä kertaa viiden vuoden sisään. Haastatteluun vastasi General Manager Miguel Torres Maczassek.
Miten poikkeustilanne on vaikuttanut toimintaanne?
Tämän poikkeustilanteen seurauksilla on merkittävät vaikutukset monilla elämän osa-alueilla. Merkittävimpiä ovat tietenkin vaikutukset tuhansien ihmisten terveyteen eri puolilla maailmaa mutta tilanteella on ollut myös huomattavat taloudelliset vaikutukset. Emme vielä tiedä tarkkaan poikkeustilanteen kaikkia vaikutuksia Torresin viinitalolle, mutta ne tulevat olemaan merkittävät. Olemme kohtaamassa globaalin kriisin ja on ilmiselvää, että useilla markkinoilla viinimyynti tulee laskemaan.
Oletteko kehittäneet uusia toimintatapoja selvitäksenne tilanteesta?
Suurin osa tiimeistämme työskentelee kotoa käsin. Viinin viljely- ja tuotantotiimeille se ei ole mahdollista, joten siellä noudatamme tiukkoja turvallisuus- ja suojaustoimia minimoidaksemme riskin infektiolle ja varmistaaksemme toiminnan jatkuvuuden tilalla. Olen kiitollinen työntekijöillemme heidän ammattimaisesta ja vastuuntuntoisesta toiminnasta tässä poikkeustilanteessa.
Olemme myös tehneet enemmän tastingeja videokonferenssien välityksellä. Olin jo aloittanut tämän toiminnan meidän Chilen bodegan kanssa viime vuonna, kun halusin säästää aikaa ja pienentää hiilijalanjälkeä lentoja vähentämällä. Tiimini ja minä olemme tehneet useita tastingeja ja master classeja videon välityksellä toimittajien, sommelierien ja ostajien kanssa ympäri maailman (myös Suomeen) ja ne ovat toimineet loistavasti.
Onko pandemialla ollut positiivisia seuraamuksia?
Ympäri maailman on ollut havaittavissa valtavaa solidaarisuutta ihmisten kesken, ja on ollut upea huomata ihmisten kyky luovaan ja laatikon ulkopuoliseen ajatteluun etsittäessä ratkaisuja yhdessä tekemiselle. Esimerkiksi täällä Vilafrancan alueella eräs koululaisten vanhempien Whatsup-ryhmä keksi mahdollisuuden auttaa terveydenhuoltohenkilökuntaa kasvosuojien tuotannossa, nyt yksi meidän 3D-tulostin printtaa kehyksiä näihin suojiin.
Yritämme omalla pienellä osalla auttaa missä pystymme. Olemme olleet mukana katalonialaisen sanomalehden La Vanguardian ja barcelonalaisten kokkien kanssa lahjoittamassa ’Eat with you’ -hankkeen kautta ruokaa niille, jotka tarvitsevat sitä eniten. Lahjoitimme myös 30 000 kirurgista maskia paikallisille sairaaloille ja hoitokodeille. Maskit saimme hankittua Kiinan tytäryhtiömme kautta.
Tämän COVID19 -tilanteen myötä on myös havaittavissa merkittävää laskua maapallon hiilijalanjäljessä. Ehkä tässä uudessa tilanteessa voimme elää ja palata uuteen normaaliin niin, että käytämme vähemmän fossiilisia polttoaineita.
Ja pieni positiivinen asia on myös se, että olen viimein Instagramissa @miqueltorresm, joten tavataan siellä.
Millaisia ajatuksia sinulla on tulevaisuudesta?
Espanjassa elimme 10 viikkoa lock-downissa. Nyt pienin askelin adaptoidumme uuteen tilanteeseen, missä meidän pitää vielä varautua turvatoimenpiteisiin, mutta nyt meillä on jo mahdollisuus jonkinasteiseen vapauteen. Toivottavasti matkailu- ja HoReCa-sektori pystyisi pian jo edes vähän toipumaan.
Tässä tilanteessa pitää pysyä optimistisena, tämä ei tule jatkumaan ikuisesti. Monissa maissa meidän myynti – pääasiassa supermarketeissa, monopoleissa ja verkkokaupassa on kasvanut merkittävästi viime viikkoina. Kiina on jo toipumassa tästä tilanteesta ja tulemme voittamaan sen myös muualla ennemmin tai myöhemmin!