Joskus sattumista syntyy oivalluksia. Viinimaahantuontiyhtiö Winestaten toimitusjohtaja, Master of Wine, Tuomas Meriluoto oli kesällä 2019 vieraana Neissin viinitilalla Pfalzissa, kun lasinpohjalle jääneen pinot noir -viinin päälle kaadettiin epähuomiossa kuivaa rieslingiä.
”Hyvä mutta poikkeuksellinen rosee, ajattelin, ja käännyin kyselemään muiden mielipiteitä. Nopeasti kävi ilmi, että muilla oli lasissa valkoviiniä ja minulla ´pinkkiä rieslingiä´, Tuomas muistelee.
Syntyi ajatus yhdistää kaksi suurta: kuluttajien suosikki, riesling, ja kasvavin viinitrendi, roseeviinit.
”Päätin, että tämä me laitetaan pulloon ja tehdään siitä tuote. Jos saan mielestäni hyvän idean, niin alan aika jääräpäisestikin toteuttaa sitä. Ja niin alkoivat keskustelut viinintekijöiden kanssa ja rieslingroseen kehitystyö.”
Maailman ensimmäinen rieslingrosee
Tuomaksen ja viinitekijöiden tulokset on ollut maistettavissa nyt jo reilun vuoden kahtena rieslingrosee-viininä (That´s Neiss Pink Riesling ja Torres Digno Riesling Rosé). Muualla maailmassa vastaavia tuotteita ei ensin ollut myynnissä, joten Suomessa rikottiin muureja ja luotiin uudenlaista viinikulttuuria. Nyt uusi viinityyli on herättänyt kiinnostusta jo muissakin maissa.
”Ihan helppoa se ei ollut. Pulmia aiheutti erityisesti Saksan lainsäädäntö. Neissin rieslingrosee on siksi virallisesti juomasekoitus, se on 97 prosenttia rieslingiä, kolme prosenttia pinot noiria ja pisara vettä. Torresin rieslingrosee tulee Chilestä, siellä vastaavia lakiongelmia ei ollut, viini on virallisestikin roseeviini ja sekoitus rieslingiä sekä cinsaultia”, Tuomas kertoo.
Rieslingrosee – hittiviini
Rieslingroseen ensimmäinen erä myytiin keväällä 2020 Alkossa loppuun muutamassa viikossa. Sittemmin markkinoille on myös tullut muita ”Pink Riesling” -viinejä.
”Olin kyllä aika varma suosiosta. Tiesin, että nyt on kovin juttu hetkeen käsillä. Olisin ollut jopa pettynyt, jos tämä ei olisi paukahtanut näin suosituksi”, Tuomas paljastaa ja jatkaa:
”Uskon mahdollisuuteen, että tämä viinityyli pamahtaa jonkunlaiseksi kansainväliseksi menestykseksikin.”
Rieslinroseen isä on titteli, jota Tuomas kantaa mielellään.
”Onhan se mun beibi ja olisihan se päräyttävää, jos tästä nyt lähtisi iso trendi liikkeelle. Toivon sen myös tuovan mukanaan keskustelua siitä, mikä on viinien tekemisessä tärkeää. Onko se viinilakien noudattaminen pilkulleen, perinteiden seuraaminen vai olisiko kuitenkin tärkeää tehdä jotakin, jolle on kysyntää ja tilausta?”