Kaikki kyllä tuntuvat tykkäävän roseeviinistä, koska ”siinä yhdistyvät valkoviinin raikkaus ja punaviinin vivahteikkuus” – vaikkei kyseessä sekoitus olisikaan. Brad Pittin ja Angelina Jolien Miraval-viinin aloittama globaali roseeviinihuuma näkyy Suomessakin, tosin myynnin kasvu on vain muutama prosentti koko viinipotista.
Korkealaatuiset roseeviinit ovat kategoriana suhteellisen uusi ilmiö. Viiniammattilaisten keskuudessa on pitkään vallinnut kirjoittamaton sääntö, ettei roseeviini ole tasa-arvoinen verrattuna muihin viineihin. Eihän kukaan täyttäisi viinikellariaan roseeviineillä! Ainoa poikkeus sääntöön on roseesamppanja, joka ratsastaa omassa kategoriassaan.
Viiniammattilaisten järjestelmällinen syrjintä yhdistettynä median määrätietoiseen roseeviinin vähättelyyn ja “dumbing down” -jaaritteluun on luonut kuluttajille käsityksen vasemmalla kädellä valmistetusta viinistä, joka sopii laiturin nokkaan, mutta ei viinihuutokauppaan.
“Turhanpäiväisten kesäviiniartikkeleiden sijaan meidän pitäisi lukea esimerkiksi roseeviinin kypsytyspotentiaalista, laadukkaista roseeviinituottajista ja vuosikertavaihtelusta. Mitä enemmän tietoa roseeviinistä löytyy, sitä parempi”, sanoo yhdysvaltalainen huippusommelier Victoria James, joka kirjoitti kirjan Drink Pink – A Celebration of Rosé.
Yhdysvalloissa roseeviinit viedään melkein käsistä. Pessimisti saattaisi puhua jo jonkinlaisesta viinikuplasta, joka vain odottaa puhkeamistaan. Erityisesti nuoret kuluttajat ovat löytäneet roseeviinin sosiaalisen median kautta, jossa roseentäytteistä elämäntyyliä buustataan erilaisilla hashtageilla (#roseallday, #yeswayrosé, #brosé). Myös erilaiset ilmiöt – kuten jääsohjona myytävä roseejuoma frosé, New Yorkin uusi kokonaisvaltainen roseeviinikeskus Rosé Mansion sekä roseeviininallekarkit – antavat nuorekasta potkua roseeviinille, mutta samalla vesittävät sen mainetta vakavasti otettavana viininä.
Erilaisten tempausten varaan rakennettu trendi voi haihtua ilmaan yhtä nopeasti kuin tulikin. Koko roseeviinimaailma kauhistui, kun 21-vuotias nuorisoidoli Kylie Jenner ilmoitti videohaastattelussa, ettei juo roseeviiniä. Asiaan voisi suhtautua välinpitämättömästi, jollei tietäisi, että kun Jenner ilmoitti viime vuonna yhdessä Twitter-viestissään Snapchat-palvelun olevan roskaa, yrityksen osakkeiden arvo tipahti huimat 1,3 miljardia dollaria. Kuka siis tietää, mitä Kylien kommentti tekee milleniaalien suosimalle roseeviinille?
Provencen perinteisellä roseeviinialueella ei kuitenkaan olla huolissaan.
“Provence on laadukkaiden roseeviinien johtava tuotantoalue ja kuluttajat tietävät sen. Roseeviinin valmistus on teknisesti vaikeaa, jopa vaikeampaa kuin valko- ja punaviinien valmistus. On todella haastavaa löytää oikea tasapaino värin, hapokkuuden ja alkoholin välillä”, sanoo Château Gassierin viinintekijä Guillaume Cordonis.
Roseeviinin lähitulevaisuus on vähintäänkin epävarma, mutta myös mielenkiintoinen. Pesunkestävän bileviinin suosio kasvaa räjähdysmäisesti, mutta kasvaako roseeviinien laatu samalla?
Itse viiniammattilaisena toivon, että laadukkaat roseet vakiinnuttaisivat asemansa viinimaailman huipulla. Se ei tosin tapahdu yhdessä yössä, vaan yksi lasi kerrallaan – ja jokainen meistä on tehtävä osamme.
Ilkka Sirén
Hyvän viinin ja WiFi-yhteyden perässä reissaava viiniasiantuntija Ilkka Sirén on kiinnostunut viinimaailman ilmiöistä ja kuumista puheenaiheista.