”Ennen viinintekijät olivat kingejä, nyt firmoja johtavat markkinointiosastot”, näin täräyttää
Torresin viinitalon keulamies Miguel A. Torres, joka ei pelkää sanoa mielipiteitään viinibisnekseen liittyvistä asioista. Samalla intohimolla hän suhtautuu myös ympäristöasioihin.
Tapaamme Miguel A. Torresin Barcelonan lähellä Vilafranca del Penedèsissä. Hän saapuu lounaalle pienellä valkoisella sähköautollaan, jolla hän kulkee tunnetusti muuallakin – jopa silloin, kun lähtee vierailulle Espanjan kuninkaan luokse. Sähköauto kertoo paitsi Torresin talon, myös Miguel A. Torresin omista ympäristöarvoista. Ilmastonmuutoksesta puhumisesta ja siihen vaikuttamisesta on tullut hänelle viime vuosien aikana yhä tärkeämpi asia.
”Yli kymmenen vuotta sitten syntyi projektimme Torres & Earth. Ilmastonmuutosta ennakoivat toimenpiteet oli kylläkin käynnistetty jo reilusti aikaisemmin.”
Torresin vierailukeskuksessa esitellään tapoja, joilla yhtiö pyrkii pienentämään omaa hiilijalanjälkeään. Torres työllistää muun muassa joukon insinöörejä ja muita asiantuntijoita, jotka tekevät yhteistyötä yliopistojen ja muiden tutkimuslaitosten kanssa tavoitteenaan vähentää ilmastopäästöjä. Tavoitteet ovat haastavia. On selvästi nähtävissä, että kaikki ottavat asian vakavasti. Samaa toivotaan yhteistyökumppaneilta.
”Vaikka laitamme joka vuosi 10 prosenttia tuotoistamme ympäristöasioiden kehittämiseen, voimme puuttua vain noin kymmenesosaan viinien tuottamisen hiilijalanjäljestä. Lopuista päästöistä vastavaat tavarantoimittajat, etunenässä sopimusviljelijät, samoin kuin kuljetusliikkeet ja kaikki muut tuotantoprosesseihin osallistuvat tahot.”
Ympäristöön liittyviä projekteja on Torresilla paljon: alkoholikäymisestä syntyvä hiilidioksidi otetaan talteen, metsiä istutetaan ja kasvatetaan, tuulivoimaloita rakennetaan, aurinkopaneeleja asennetaan, viinikellareja lämpöeristetään lämmönhukan minimoimiseksi… Ilmastonmuutoksen alla yhtiö on myös hankkinut maata uusia tarhoja varten viileämmiltä seuduilta, kuten Pyreneiden rinteiltä.
Erilaisia kokeiluja jatketaan myös paikallisittain. Vuosien varrella Torres on istuttanut noin kahdensadan eri rypälelajikkeen koetarhan oman ravintolansa viereen. Miguel kertoo, että varsinkin hänen lapsensa ovat ottaneet asiakseen vaalia alkuperäislajikkeita.
”Olemme poimineet viiniköynnöksen pistokkaita eri puolilta Espanjaa – takapihoilta, keittiöpuutarhoilta ja vaikka mistä.”
Kaikkia lajikkeita ei ole vielä edes tunnistettu. Kukin näistä kasvaa kuitenkin omalla köynnösrivillään.
”Olemme kokeilleet myös erilaisia istutustapoja eri lajikkeille. Koska monet kokeilut vaativat esimerkiksi erilaisia lämpötilaolosuhteita, kokeet ovat usein varsin monimutkaisia ja vievät aikaa. Kestää kauan, ennen kuin saamme merkittäviä tuloksia.”
Kiinnostus ei kuitenkaan ole jäänyt vain rypälelajikkeiden tutkimisen tasolle. Torres on ostanut tarhoja ja viinitiloja lähes kaikkialta ympäri Espanjaa.
”Tavoitteena on ollut myös tarjota asiakkaillemme ja omille maahantuojillemme kaiken tyyppisiä viinejä Espanjasta. Ja koska lapseni ovat halunneet erityisesti etsiä ja vaalia paikallisia lajikkeita, olemme myös halunneet tehdä niistä viiniä perinteitä kunnioittavin menetelmin. Pyrimme siis säilyttämään viinien autenttiset ominaispiirteet mahdollisimman hyvin.”
Torresin merkittävimmät aluevaltaukset ovat kuitenkin olleet viinitarhat Chilessä ja Kaliforniassa. Jälkimmäisessä Miguel A. Torresin sisar Marimar tuottaa nimellään kuuluisaa viiniä yhdessä tyttärensä kanssa.
”Isäni Miguel Torres Carbó suositteli aikoinaan hankkimaan viinitilan myös maailman viiniparatiisiksi kutsutusta Chilestä. Perusteluna eivät olleet ainoastaan ihanteelliset kasvu- ja tuotanto-olosuhteet, vaan myös riskien hallinta. Hän sanoi, ettei koskaan tiedä, mitä seuraavaksi saattaa tapahtua, joten on hyvä olla munia useammassa korissa.”
Tämä oppi pidettiin mielessä; Torres vei aikoinaan ensimmäisenä eurooppalaisena viinintuottajayrityksenä uudet terässammiot Santa Dignan tilalle Curicoon Chileen.
Ensi vuonna 150 vuotta täyttävä viinitalo listattiin juuri toiselle sijalle Drinks Internationalin The World’s Most Admired Wine Brands 2019 -kilpailussa. Pienestä espanjalaistilasta on kasvanut brändi, joka tunnetaan nykyään kaikkialla maailmassa.
”Isäni oli kyllä markkinointinero. Hän oli edellä aikaansa ja hänellä oli paljon energiaa. Hän sanoi aina, että ´silloin, kun kotona on töitä, on syytä olla kotona. Mutta muulloin on mentävä asiakkaiden luo´. Niinpä hän ajoi pienellä Renaultillaan jopa Ruotsiin asti. Ja kävi myymässä viiniä Amerikassa saakka jo 1940-luvulla.”
Kaikesta Miguel A. Torresin puheesta huokuu yrittäjyys, joka käsittää myös oivaltavan markkinoinnin. Perheessä onkin aina haistettu tulevat tuulet ensimmäisten joukossa.
”Isoisäni rekisteröi jo 1900-luvun alussa Coronas-nimen perheyhtiön viineille. Isäni taas aloitti 1940-luvulla viinien pullottamisen, mikä nosti niiden tunnettuuden ja arvostuksen aivan uudelle tasolle. Vierailukeskuksemme museossa on esillä yksi tälläinen Vina Sol Spanish Chablis 1942 -pullo.”
Eri tuotemerkit eri tyyppisille viineille ovat tarkoin harkittuja ja hienosti brändättyjä. Coronas-nimen lisäksi viinien nimet kertovat tarinaa myös Espanjasta turistien lempikohteena. Auringon viini eli ”Vina Sol” ja Härän veri eli ”Sangre de Toro” ovat tuttuja kaikille viininystäville. Lisäksi Torresin viinejä yhdistää monet identifiointia helpottavat elementit, joista esimerkkinä vaikkapa Sangre de Toro -pulloissa roikkuneet pienet muovihärät.
”Vientimaat ovat valikoituneet pitkälti sen mukaan, mistä maista turistit ovat käyneet täällä Espanjassa lomalla. Tässäkin mielessä Suomi on edelleen Torresille merkittävä vientimaa”, Miguel A. toteaa.
Tapaa Miguel A. Torres!
8.6. Feel Helsinki -tapahtumassa Musiikkitalolla.
Katso tapahtuman ohjelma ja ilmoittaudu mukaan Torresin viinitastingiin.
Torresin ilmainen luento “Viticulture (and its future) in the Anthropocene” 8.6. kello 13.30 Konserttisalissa.