Ihmiset

Torres – viini-ikoni

14.04.2011 Seppo Määttänen, Kuva Mikko Niemi

Kaikki tuntevat Torresin. Torres on käsite. Torres on brändi. Torres tuottaa viiniä kolmella mantereella ja myy 140 maahan. Miguel Torres esiintyy toukokuussa Helsingin viinikonferenssissa.

Miguel Torres kantaa koko Euroopan viinituotannon uudistajan viittaa. Hän on ottanut käyttöön monia uusia tekniikoita niin viinitarhoilla kuin myös viinikellareissa. Hän on myös perustanut markkinointinsa ja myyntinsä moderneille malleille. Vai miltä kuulostavat jo hänen isänsä lanseeraamat tuotemerkit Sangre de Toro ja Viña Sol? Mikä voisikaan paremmin kuvata vaikkapa suomalaisten käsityksiä Espanjan aurinkoisista lomarannoista kuin Härän veri tai Auringon viini!

Eivätkä Torresin pitkän uran aikana ottamat edistysaskeleet ole olleet vain uusien metodien omaksumista. Hän on myös itse tehnyt runsaasti tieteellistä tutkimusta. Torresin tutkimus- ja kehitystiimi tekee pitkäjänteistä kasvihuonetutkimusta, jolla Torres hankkii tietoa ilmastomuutoksen vaatimista toimenpiteistä tarhoilla.

Torres mukana maailmanpelastustalkoissa:

Sitoutunut vähentämään CO2-päästöjään 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä (vuodesta 2008).
Energiaa saadaan 12 000 neliömetrin aurinkopaneeleista.
Sitoutunut rakentamaan 2,8 megavatin tuulivoimalan.
Hankkinut maata Pyreneiden etelärinteiltä viileämmistä oloista, jonne mahdollisuus siirtää tarhoja.
Oma jäteveden puhdistuskapasiteetti kolminkertaistettu.
Vähemmän energiahukkaa uusilla tehokkaammin lämpöeristetyillä viinitankeilla.
Viinin käymisen synnyttämän hiilidioksidin haltuunottojärjestelmä merilevän avulla jo osin käytössä.
Viinitarhoilla syntyvä biomassa hyödynnetään energian tuotannossa.
Yhtiön uudet autot hybridejä.

 

Vastaavia artikkeleita

Miguel A. Torres – viinimaailman guru

20.05.2019 Juha Berglund + Kuva Esa Korjula