Kommentti. Hallituksen esitys alkoholilain uudistukseksi kieltää käytännössä alkoholijuomien ostamisen ulkomailta muutoin kuin hakemalla juomat itse. EU-lainsäädännön vastaisen muutoksen taustalla on virkamiesten omavaltainen toiminta, kirjoittavat Viini-lehden perustaja Juha Berglund (kuvassa) ja Viinilehti Oy:n toimitusjohtaja Tomi Salonen.
Lausunnossaan Suomen alkoholilain uudistuksesta Euroopan komissio totesi maaliskuussa 2017 etämyynnin kiellon syrjiväksi. Tämän seurauksena sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehet poistivat alkuperäisestä lakiesityksestä etämyynnin suoraan kieltävän lausekkeen, mutta siirsivät sen vaivihkaa ilman poliittista päätöstä kaupallista maahantuontia koskevaan pykälään.
Hallituksen tuore esitys osoittaa, että komission etämyyntiä koskevista linjauksista ei STM:ssä välitetä. Itse lakitekstissä ei etämyyntikieltoa mainita lainkaan, mutta lain perusteluissa väitetään ristiriitaisesti, että etämyynti olisi nykyisenkin lain perusteella kielletty.
Voimassa olevan lain mukaan alkoholijuomien ostaminen ja myyminen ulkomailta, esimerkiksi verkkokauppojen kautta, on ollut sallittua Suomen liityttyä Euroopan unioniin. Euroopan komissio tiedusteli jäsenyysneuvottelujen jälkeen 1996 Suomelta erikseen, millaisia rajoituksia Suomi asettaa kuluttajien mahdollisuuksiin hankkia alkoholijuomia toisista jäsenvaltioista. Suomen vastaus on STM:n Kari Paason allekirjoittamana yksiselitteinen: ”Alkoholilaissa ei ole rajoitettu kuluttajien mahdollisuuksia tilata alkoholijuomia toisista jäsenmaista.” Voimassa oleva laki on pysynyt tältä osin samansisältöisenä.
Nyt hallituksen esityksen perusteluissa kuitenkin todetaan: ”alkoholijuomien rajat ylittävä etämyynti Suomeen olisi säännöksen mukaan kielletty kuten nykyisinkin.”
Vuosien saatossa eri viranomaiset ovat tarkoitushakuisesti tulkinneet nyt voimassa olevaa alkoholilakia eri tavoin ja antaneet vaikutelman alkoholin verkkokaupan laittomuudesta silloinkin, kun lain edellyttämät maksut, verot ja muut velvoitteet suoritetaan asianmukaisesti.
”Suomi sulkisi etäkaupan osalta rajansa ainoana EU-maana.”
Uusi alkoholilaki ei käytännössä sallisi alkoholijuomien hankintaa verkkokaupoista tai viinitiloilta. Esityksen seurauksena kuluttaja pakotetaan käyttämään ns. etäostomallia, jossa ostoksista joudutaan maksamaan tuplaverot, sekä ostomaahan että Suomeen. Tämän lisäksi kuluttajan olisi osattava järjestää kuljetus itsenäisesti ilman myyjän avustusta. Vaatimukset tekevät etäostosta käytännössä mahdottoman. Tämä muuttaisi voimassa olevan käytännön täysin, ja Suomi sulkisi etäkaupan osalta rajansa ainoana EU-maana. Tuplaverotus estäisi myös tavaroiden vapaan liikkuvuuden, joka jo itsessään on Eurooppa-oikeuden tavoitteiden vastainen.
Alkoholin rajat ylittävää kauppaa voidaan EU:ssa rajoittaa vain, mikäli rajoituksella on sellaisia kansanterveydellisiä perusteita, joita ei voida saavuttaa vähemmän rajoittavilla toimilla. Tällaisia kansanterveydellisiä perusteita ei uusi alkoholilaki ole esittänyt.
Etämyynti on EU:n rakentama järjestelmä, jolla rajat ylittävää kauppaa voidaan käydä kontrolloidusti ja verot maksaen. Suomen tulee noudattaa Ruotsissakin vallitsevaa etämyyntimallia, varmistaa verotulot ja näin toteuttaa kaikkien jäsenvaltioiden hyväksymää yhdenmukaista toimintatapaa.
Juha Berglund
Viini-lehti, julkaisija, sekä Château Carsin, Bordeaux, omistaja
Tomi Salonen
Viinilehti Oy, toimitusjohtaja