Suomessa on lama. Työttömyys lisääntyy, kulutus vähenee, verotulot laskevat. Poliitikot vannovat yrittämisen nimeen. Lisää työpaikkoja. Suomikuva nousuun ja investointeja.
Alkoholialan yrityksiä lyödään silti joka suunnalta. Joka viidennellä ravintolalla on verovelkoja. Uusin idea on pakottaa kapakat aikaisemmin kiinni.
Kansainvälisille markkinoille tähtäävä tislaamo Kyrö Distillery joutui poistamaan englanninkielisen bloginsa, jossa kerrottiin yhtiön tuotteista. Valvira ei ilmeisesti ole ulkomaankaupasta kuullutkaan.
Helsingin uuden tislaamon, The Helsinki Distilling Companyn nettisivut ovat samasta syystä niukat. Miten yrittäjä voi tehdä kauppaa ja luoda työpaikkoja, kun edes tuotteita ei saa esitellä?
Samaan aikaan Alko perustaa viinakaupan 1 300 asukkaan Utsjoelle parin sadan metrin päähän Norjan rajasta. Monopoli saa kyllä käydä ulkomaankauppaa. Alkoholi lienee haitallista vain suomalaisille.
Fiksuimmat karkaavat maasta. Start-up-panimo Sori Brewing keräsi rahat Suomesta ja perusti panimon Viroon. Nuorten yrittäjien mukaan syynä olivat ministerin lausunnot sekä Suomen alkoholivastainen asenne. Oluen myynti Suomeen onnistuu verkkokaupassa, mikä sekin on Suomessa kiellettyä.
Viroon karkaavat myös asiakkaat. Alkon myynti laskee ja samalla myös Alkolle juomia toimittavien yritysten myynti. Toimintaa on tehostettava.
Vuosi sitten valtionyhtiö Altian toimitusjohtaja Antti Pankakoski sai kenkää, koska viina ei ollut mennyt kaupaksi. Lokakuun lopulla Altian yt-neuvottelut päättyivät 18 henkilön irtisanomiseen.
Työurien pidentämistä ja eläkeiän nostoa vaaliva valtio irtisanoi kokeneinta väkeään. Irtisanottujen toimihenkilöiden keski-ikä on 55 vuotta. Heille jäi päivä aikaa tyhjentää pöytänsä. Valtava määrä asiakassuhteisiin liittyvää tietoa katosi taivaan tuuliin.
Pankakoski johtaa nykyään Kyrö Distilleryn hallitusta. Niin, ja ensi keväänä on vaalit.
Kolumniteksti on ilmestynyt Viini-lehden numerossa 8/2014.