viinilehti-rgb Created with Sketch.

Tilaa Suomen ainoa viiniin keskittynyt aikakauslehti!

TILAA

Tilaa Suomen ainoa viiniin keskittynyt aikakauslehti!

TILAA
Ihmiset

Kysyimme guruilta: ravintola elämyksenä

31.10.2024 Teksti Heidi Kleemola Kuvat Santeri Stenvall ja Kreetta Järvenpää

Mikä tekee ravintolakäynnistä elämyksen? Kysyimme alan ammattilaisilta.

Mainos – sisältö jatkuu alla

– Sisältö jatkuu –

Simo Harrivaara, Vuoden kokki 2024

Ravintolaelämyksen luo ennen kaikkea tunnelma, joka tulee ihmisistä. Se tulee siitä, että salin ja keittiön työntekijöistä välittyy aito tekeminen sekä lämpö ja intohimo työhön. Ruoka ja juoma ovat tottakai tärkeitä, mutta ennen kaikkea palvelu. Ruoan kautta voin itse luoda elämyksiä. Kokkina pyrin hakemaan makumaailmoja, jotka yllättävät ja innostavat. On tärkeää, että saa tiiminsä toimimaan yhdessä ja että se välittyy asiakkaille.

Viimeksi kävin Helsingissä ravintola 305:ssa, jossa otetaan aina tosi lämmöllä vastaan. Siellä tulee jo ovella tuulahdus, että tänne on kiva tulla, vaikka arkenakin ilman varausta.

Kotona luon ruokaelämyksiä kokkaamalla pastojen perään olevalle tyttärelleni klassista voipastaa.

Janika Tiensuu, Vuoden tarjoilija 2024

Fiilis tekee ravintolasta elämyksen: se että on hyvä meno ja meininki. Tottakai ruoka ja juoma tekevät oman osansa, mutta huono fiilis pilaa myös ruoan ja juoman.

Tarjoilijana voin olla luomassa asiakkaille kokemuksia. Nautin kun saan palvella ja kommunikoida ihmisten kanssa. Työssäni minulle rakkainta ovat juuri ihmiskohtaamiset: miten monta persoonaa voikaan tulla vastaan yhdessä illassa! Mielestäni tärkeintä on, että tarjoilija on oma itsensä. En puhu suoraan paperista luettuna asioita, vaan teen kohtaamisesta oman näköiseni ja tuon omaa persoonaani esiin.

Itse asiakkaana ollessani kiinnitän ehkä huomiota eri asioihin kuin moni muu, koska työskentelen alalla. Ihailen sitä, kun näen, että ravintolassa on kiireinen hetki, mutta kaikki on sujuvaa eikä kukaan vaikuta kiireiseltä. Se luo hienon kokonaistunnelman.

Meri-Tuuli Väntsi ja Pipsa Hurmerinta, kokit

Huonon ruoan voi pelastaa tarjoilija, mutta huonoa tarjoilijaa ei pelasta hyvä ruoka. Hyvä salityöskentely on ravintolassa äärimmäisen tärkeää ja voi pelastaa monta tilannetta. Aitous on ykkösjuttu. Näkyy läpi, jos henkilökunta ei usko ravintolan konseptiin tai jos sitä ei ole tehty sydämellä.

Käymme molemmat paljon ulkona syömässä, koska se on tapamme harrastaa ruokakulttuuria. Meitä ihastutti viimeksi ravintola ja viinibaari Albina & Alexis Helsingissä. Meillä oli aivan ihana tarjoilija. Saimme pienen nurkkapöydän ja pehmeät tuolit, koska olimme seisoneet koko päivän töissä. Siellä tuli sellainen olo, että saamme olla vähän väsyneitä ja heittäytyä palveltaviksi. Tarjoilija osasi hienosti lukea, mitä me tarvitsemme. Hän ei käynyt kovin usein kyselemässä mitään. Sekin on tarjoilijan taito, että osaa lukea asiakasta. Jotkut asiakkaat haluavat, että heidän luonaan käydään usein. Jotkut taas haluavat istua lasit kädessä ja tuijottaa seinään väsyneinä.

Meidän intohimomme on luoda elämyksiä. Rakastamme järjestää juhlia ja nähdä, kun muut ihmiset juhlivat. Meiltä kysyttiin kerran, eikö ole ikävää nähdä, kun kaikilla muilla on kivaa ja itse on töissä. Mutta sehän on juuri ihanaa! Saamme ilon siitä, että olemme pystyneet luomaan onnistuneen illan muille. Pääsemme yhden viikon aikana moniin juhliin ja aika monista juhlista myös lähdemme ennen kuin ne loppuvat. Se on myös vähän kevyempi tapa juhlia kuin olla itse kutsuttuna.

Lue lisää

Kysyimme guruilta: Uuden ravintolan ensiaskeleet

09.10.2024 Teksti Wenla Wallin + kuvat Mona Salminen, Jesse Järvensivu ja Hansvalimaki.fi

3x ravintola alkoholittomalle nautiskelijalle

05.07.2024 Teksti Wenla Wallin Kuvat Helmi Padatsu ja ravintolat

Kysyimme guruilta: samppanja arjessa ja juhlassa

16.05.2024 Teksti Wenla Wallin + kuvat Pommery, Champagne Deutz ja Gosset

Tule mukaan ja nauti!

Tilaa tästä