Chileläisen viinitalon Montesin tuotteet tunnistaa etiketin enkelistä. Enkelin kuva ei ole Montes-pullon etiketissä pelkkänä koristeena. Enkelillä on tarina. Toinen Montesin perustajista, Douglas Murray, nimittäin uskoi, että suojelusenkeli oli pelastanut hänet kahteenkin otteeseen varmalta kuolemalta ja että enkelillä oli pelastustoimeensa hyvä syy.
Ensimmäisen kerran hengenlähtö oli ollut lähellä auto-onnettomuudessa, toisen kerran sukellusonnettomuudessa. Murray uskoi enkelin pelastaneen hänet kuoleman portilta siksi, että häntä tarvittiin vielä johonkin erityiseen tehtävään.
Elettiin 1980-luvun puoliväliä. Murray työskenteli chileläisellä viinitilalla. Tuohon aikaan chileläiset viinit eivät erottuneet muista viineistä varsinaisesti korkean laatunsa vuoksi. Ne olivat melko vaatimattomia käymistuotteita.
Murray tutustui kunnianhimoiseen viinintekijään Aurelio Montesiin, ja miehet päättivät aloittaa viinin tekemisen yhdessä. Yhteinen viinitalo sai nimensä Aureliolta, ja liikemerkin puolestaan valitsi kohtalouskoinen ja kutsumustietoinen Douglas. Hän uskoi pelastuneensa kuoleman kielistä siksi, että hänen piti tehdä maailmanluokan viinejä Chilessä. Murrayn ehdotuksesta Montesin tunnukseksi tuli suojelusenkeli.
Enkeleillä on oma tärkeä paikkansa kaikissa kolmessa Välimeren alueen uskonnossa eli juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa. Enkelit toimivat taivaallisina suojelijoina, viestintuojina ja sielujen saattajina. Niitä on pidetty myös sotureina kosmisessa taistelussa pahaa vastaan. Usko enkeleihin on hyvä esimerkki siitä, että juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia yhdistäviä tekijöitä on paljon enemmän kuin niitä erottavia tekijöitä.
Douglas Murray kuoli syöpään 68-vuotiaana vuonna 2010. Jotka uskovat enkeleihin, voivat ajatella, että hänen maallinen tehtävänsä tuli suoritetuksi ja suojelusenkeli saattoi hänet kotiin. Murrayn perintönä Montesin pullojen kyljissä komeilee edelleen enkelietiketti. Murrayn henkinen perintö elää myös Montesin kellarissa: tynnyrikypsytyksen aikana viineille soitetaan munkkikuoron laulamia gregoriaanisia sävelmiä. Murray oli uskonut, että ne vaikuttavat suotuisasti viinien kypsymiseen.
Tällaista on helppo pitää taikauskoisena huuhaana. Monet viinintekijät ovat silti sitä mieltä, että ääniaallot ja niiden taajuudet vaikuttavat viiniin. Ainakaan munkkikuoron melodioista ei ole mitään haittaa viinille.
Huippulaatuisten viinien tekijänä Montesin talolle on itselleenkin siunaantunut eräänlainen suojelusenkelin tehtävä. Siitä on tullut Carmenere-rypäleen suojelusenkeli.
Alun perin Médocin alueelta Ranskan Bordeaux’sta kotoisin oleva Carmenere on Cabernetin huonetta ja sukua. Se ehti jo melkein tyystin kadota alkuperäisiltä sijoiltaan, mutta onneksi Carmenere-köynnöksiä oli kulkeutunut löytöretkeilijöiden, lähetystyöntekijöiden ja konkistadorien matkassa uudelle mantereelle.
Vuosisatojen saatossa rypäleen nimi oli unohtunut. Jotkut luulivat sitä Merlotiksi, toiset kutsuivat sitä erilaisilla paikallisilla nimillä. Vasta 1990-luvulla tajuttiin, että monet chileläisten tarhojen köynnöksistä olivatkin Carmenerea, jota luultiin jotakuinkin sukupuuttoon kuolleeksi lajikkeeksi. Montes on tehnyt siitä erinomaisia viinejä.
2000-luvulla Carmenerea on alettu pitää Chilen kansallisrypäleenä. Aivan viime vuosina se on herättänyt kiinnostusta myös alkuperäisillä seuduillaan Bordeaux’ssa, ja perinteistä kiinnostuneet viljelijät ovat istuttaneet sitä taas tarhoilleen.
Enkeli on symboli. Se symboloi hyvän voittoa pahasta, se symboloi elämän mieltä, merkitystä ja tarkoitusta. Vaikka ei uskoisi enkeleihin yhtä konkreettisesti kuin Douglas Murray, jonkinlainen kumu johdatuksesta ja hyvän voitosta sieltä Montesin etikettienkelin pasuunasta kuitenkin soljuu. Kuuntele itse, jos et usko.
Jaakko Heinimäki
Jaakko Heinimäki on pappi, Viinilehden kolumnisti ja Kirkko ja Kaupunki -median päätoimittaja.