Alko on Suomen valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, jolla eduskunnan säätämän lain mukaan on yksinoikeus yli 5,5-prosenttisten alkoholijuomien vähittäismyyntiin. Valtio perustelee tämän yksinoikeuden alkoholipitoisten aineiden kulutuksen vähentämisellä ja alkoholin aiheuttamien haittojen ehkäisemisellä. Perustelu on lausuttu alkoholilain ensimmäisessä pykälässä, ja eduskunnan enemmistö voi tuon lain halutessaan muuttaa.
Alkon tehtävä ei ole takoa valtiolle rahaa alkoholin myynnillä. Alkon tehtävä ei myöskään ole hankkia suomalaisille herkkusuille laadukkaita viinejä järkevällä hinnalla. Kummankin perustelun olen kuullut aika monta kertaa ihan arvostelukykyisiksi luulemieni ihmisten suista. Monopoli-Alkolla on lain mukaan tasan kaksi tehtävää: alkoholinkulutuksen vähentäminen ja alkoholihaittojen ehkäiseminen.
Olen kuullut ihmisten kannattavan Alkon monopolia sillä, että Alko on Euroopan mittakaavassa niin suuri ostaja, että se pystyy hankkimaan ja tarjoamaan tuotteita asiakkailleen erittäin hyvään hintaan.
Tämä on ehkä hölmöin perustelu alkoholikaupan monopolille, mitä esittää saattaa. Tietääkseni esimerkiksi Lidl ostaa enemmän viinejä kuin Alko. Pitäisikö viinimonopoli myöntää Alkon sijaan Lidlille, koska se on niin suuri viinien ostaja?
Alkon myyjillä on syystäkin hyvä maine ammattitaitoisina asiakaspalvelijoina. Sekään ei silti käy perusteluksi yksinmyyntioikeudelle. Kauppaketjun asiakaspalvelu on myyntivaltti, mutta se ei ole moraalisesti kestävä oikeutus monopolille. Eikä Alkon myyjien ammattitaito sitä paitsi siitä mihinkään heikkenisi, vaikka alalle tulisikin kilpailua. Kilpailu päinvastoin panee terävöittämään kilpailuvaltteja.
Monet pitävät viinien vähittäismyynnin vapauttamisen uhkakuvana musiikkimediasta tuttua soittolistailmiötä: tarjonta kaventuu ja yksipuolistuu ja huokea bulkki valtaa markkinat. Ei syytä huoleen: suurin osa Alkon myymistä viineistä on jo nyt sitä huokeata bulkkia.
Nykyinen laki nimenomaan estää hyvin kuratoidulla valikoimalla hyllynsä täyttävän erikoismyymälän perustamisen. Oma salainen haaveeni on jo pitkään ollut laatutuotteisiin keskittyvä pieni viinipuoti Hakaniemen hallissa juustokaupan vieressä. Tekisimme yhdessä juustokauppiaan kanssa match made in heaven -paketteja asiakkaille. Mutta se ei ole mahdollista, koska kansanterveys.
Ainoa Alkon monopolin laillinen oikeutus eli myynnin vähentäminen ja haittojen ehkäiseminen ei ole uskottava. Viinit ja tiukat viinat ovat olleet jo pitkään marketeissa – mutta ainoastaan Alkon osastoilla.
Uskooko kukaan Alkon myymälässä tällä vuosituhannella asioinut oikeasti, että myymälän tehtävä on vähentää alkoholipitoisten aineiden kulutusta ja ehkäistä alkoholihaittoja?
On eettisesti kestämätöntä ylläpitää systeemiä, jonka perustelujen kaikki tietävät ontuvan. Siksi Yleisradion vaalikoneen kysymys viinin myymisen sallimisesta ei koskenut vain gastronomisia tarpeita ja niiden tyydyttämistä. Se oli kokoaan suurempi yhteiskunnallinen kysymys, joka paljastaa poliittisen ajattelun taustalla olevia oletuksia ja rakenteita. Ja siksi Yleisradion harjoittama journalistinen harkinta oli minusta tosi tyhmästi tehty.