viinilehti-rgb Created with Sketch.

Tilaa Suomen ainoa viiniin keskittynyt aikakauslehti!

TILAA

Tilaa Suomen ainoa viiniin keskittynyt aikakauslehti!

TILAA
Etämyynti
Alkoholipolitiikka

Tiedote: Esitutkinta etämyynnistä ja kantelu Euroopan komissiolle

16.02.2021 Viinilehden toimitus + kuva Shutterstock

Tulli on aloittanut esitutkinnan Viinilehti Tradingin ja Chateau Carsinin osalta koskien viinien etämyyntiä Suomessa. Alkoholilaki ei kuitenkaan määrittele etämyyntiä kielletyksi, joten tilanne on hämmentävä ja epäselvä. Konserniin kuuluvien yhtiöiden nykyiset tai tulevat asiakkaat eivät ole epäiltynä mistään, ja toiminta yrityksissä jatkuu normaalisti.

Mainos – sisältö jatkuu alla

– Sisältö jatkuu –

Tulli aloitti maanantaina 11. tammikuuta esitutkinnan Helsingin Lauttasaaressa Decanter Oy:n tiloissa, koska yritys toimii viinien nettikauppaa harjoittavan Viinilehti Trading OU:n rekisteröitynä veroedustajana Suomessa ja huolehtii näin ostajien lukuun kaikkien asianmukaisten verojen maksuista Suomeen. Tutkinnan kohteena ei kuitenkaan ole verojen maksut, vaan mahdollinen syyllistyminen alkoholirikokseen.

Samalla käynnistettiin esitutkinta Juha Berglundia kohtaan. Tulli ilmoitti syyksi esitutkintaan hänen mahdollisen syyllistymisensä törkeään alkoholirikokseen, koska Berglund toimii edellä mainittujen yritysten sekä omistamansa Chateau Carsin viinitilan johdossa. Samalla Berglundille langetettiin ilmaisukielto koskien kaikkea esitutkinnan sisältöön liittyviä teemoja. Hän ei voi siis itse kommentoida asiaa miltään osin.

Juha Berglundia tai hänen edustamiaan yrityksiä ei epäillä veroepäselvyyksistä tai mistään muista rikoksista. Esitutkinta koskee ainoastaan netissä tapahtuvan alkoholikaupan laillisuutta Suomessa. Myöskään konserniin kuuluvien yhtiöiden nykyiset tai tulevat asiakkaat eivät ole epäiltynä mistään rikoksesta. Toiminta yrityksissä jatkuu normaalisti.

”Olemme hyvin hämmentyneitä, että meihin kohdistetaan nyt esitutkinta asiassa, jota Suomen laki ei kiellä. Olemme tehneet tätä 25 vuotta ja tähän asti viranomaiset ovat päinvastoin auliisti neuvoneet meitä liiketoiminnassamme”, sanoo Chateau Carsinin toimitusjohtaja Nea Berglund.

Alkoholijuomien etämyynti on puhuttanut Suomessa vuosia, koska selkeää lakia asiasta ei ole. Laissa etämyyntiä ei  ole kielletty ja Tullin sivuilta löytyy ohjeet, kuinka kuuluu toimia etämyynnissä verojen maksun osalta. Viinilehti Trading OU ja Carsin Wines ovat maksaneet valmisteverot ja arvonlisäverot kaikista myymistään viineistä aina Suomen lain mukaan.

”Olemme olleet jatkuvasti yhteydessä Tulliin ja verohallintoon kanssa, jotka ovat neuvoneet meitä, kuinka asiat on kulloinkin kuulunut hoitaa”, Nea Berglund sanoo.

Sosiaali- ja terveysministeriö on kuitenkin tulkinnut lakia niin, että alkoholijuomien etämyynti (nettikauppa) ei ole sallittua Suomessa – vaikka EU:n kanta asiaan on ollut, että tällainen tulkinta olisi vastoin EU:n sisäkauppaa koskevia lakeja. Tilanne on siis niin lain osalta kuin poliittisestikin epäselvä. Yksityishenkilö Rikhard Sjöberg kanteli tilanteesta EU:hun, ja tammikuun lopussa tuli tieto, että Suomi joutuu asiassa EU:n komission nk. Pilot-menettelyyn. Menettelyn tarkoituksena on selvittää, rikkovatko Suomen lainsäädäntö, hallinnolliset ohjeet ja viranomaisten toimenpiteet tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatetta EU-direktiivien vastaisesti (artiklat 34 ja 36).

Myös Decanter Oy teki 21. tammikuuta kantelun Euroopan komissiolle koskien Suomen mahdollista EU-lain rikkomusta tullin käynnistettyä esitutkinnan koskien epäiltyä törkeää alkoholirikosta. Kantelun mukaan Suomen viranomaiset eivät pelkästään riko EU-lainsäädäntöä antamalla sen vastaisia ohjeita (Valviran etämyyntikielto) vaan tämän lisäksi ovat käynnistäneet EU-lain vastaisia aktiivisia toimenpiteitä kansalaisiaan kohtaan.

Komissio ilmoitti Decanter Oy:lle 5. helmikuuta, että he pyytävät Suomen viranomaisilta lisätietoa voidakseen vastata kanteluun. Decanterin kantelu on liitetty osaksi aiemmin ilmoitettua EU Pilot -menettelyä.  Suomen tulee vastata komission kysymyksiin 10 viikon kuluessa. Komissio myös huomauttaa, että mahdollinen rikkomus voi johtaa Suomen valtion korvausvastuuseen aiheuttamastaan vahingosta.

Viinilehti Trading on Virossa toimiva viinien nettikauppaan erikoistunut yritys ja Chateau Carsin taas suomalaisomistuksessa oleva viinitila Ranskan Bordeaux´ssa, joka myy viinejään niin Alkon kuin oman nettikauppansa kautta Suomeen. Yritykset kuuluvat samaan konserniin kuin Decanter Oy ja Viinilehti Oy

Haluatko tietää lisää? Olemme koonneet asiasta kysymys-vastaus-osion, jossa lisätietoa asiasta.

Lue Nea Berglundin mietteitä asiasta hänen blogistaan.

Etämyynnin historiaa Suomessa käsittelevä artikkeli.

Kaikkiin Viinilehti Tradingia koskeviin kysymyksiin vastaa Viinilehden toimitusjohtaja Heikki Lehtonen: heikki.lehtonen@viinilehti.fi

Kaikkiin Chateau Carsinia koskeviin kysymyksiin vastaa toimitusjohtaja Nea Berglund: nea@carsin.com

Melkein vapaata kauppaa – tullin tehovalvonta pähkinänkuoressa

01.07.2023 Teksti Venla Rossi + kuva Shutterstock

Viiniharrastajat turhautuvat viinien verkko-ostamisen hankaluuteen

28.02.2023 Anna-Kaisa Karppinen + kuva Shutterstock

Alkoholipolitiikka: missä mennään vaalien alla?

27.02.2023 Anna-Kaisa Karppinen + kuva Shutterstock

Tule mukaan ja nauti!