Blogikirjoitukset

Viinisnobeista viininystäviksi

Viinikirjoittaja Ilkka Sirén uskoo, että vuodesta 2019 tulee avuliaiden viininystävien vuosi. Viininystävä tutustuu uteliaasti uuteen ja kannustaa muitakin tekemään niin.

Viinisnobi kertoo, miten ja mitä viiniä nyt tulee nauttia. Viininystävä taas ei halua valmiiksi pureskeltuja mielipiteitä, vaan tutustuu uteliaasti uuteen ja kannustaa muitakin tekemään niin. Viinikirjoittaja Ilkka Sirén uskoo, että vuodesta 2019 tulee avuliaiden viininystävien vuosi.

“Yritän välttää olemasta ylimielinen viinin suhteen, mutta jos sinä haluat olla, voin auttaa sinua”, kertoo maailmankuulu viinikriitikko James Suckling uuden viinikurssinsa mainoksessaan. Viinimaailma on siitä erikoinen pelikenttä, että ylimielisyyttä katsotaan usein hyväksyvästi, siihen näemmä jopa koulutetaan harrastelijoita.

Viinien nautiskelussa tieto ei suinkaan lisää tuskaa, mutta omista viinimieltymyksistään absoluuttisena totuutena vaahtoavan viinisnobin kuuntelu voi sen sijaan olla hyvin tuskaisaa. Viinisnobin tunnistaa siitä, että hän tuo esiin oman mielipiteensä viinistä, vaikkei sitä kukaan kysyisikään. Hän myös onnistuu helposti pelottelemaan pöytäseurueensa hiljaiseksi. Kukaan ei uskalla sanoa enää mielipidettään, kun viinisnobi on pitänyt puheenvuoronsa. Tämä, jos mikä, kaivaa kuilua viinin ja viininystävien välille.

Viinimaailmassa ehdottomuus nousee usein esillä muutenkin, jo lempiviinityylin valinnasta lähtien. Olipa kyseessä sitten veikeät alkuviinit tai perinteinen burgundi, oman joukkueen valinta tuntuu olevan enemmin sääntö kuin poikkeus. Tuntuu olevan vaikeaa paneutua viinin saloihin ilman pakonomaista omistautumista tietylle tyylille. Tämä tietynlainen ehdottomuus on ärsyttänyt viininystäviä jo pitkään. Siksi maailmalla puhaltavatkin nyt uudet tuulet.

Lontoossa vanhoilliset viiniklubit kärsivät ennennäkemättömästä jäsenkadosta, mutta viiniklubien määrä kuitenkin kasvaa. Kuinka tämä on mahdollista? Kun nippelitiedoilla pröystäily muutti lontoolaiset viiniklubit kukkotappeluringeiksi, tärkeilyyn kyllästyneet viininystävät ottivat ja lähtivät. He ovat nyt perustaneet omia klubejaan, joihin kokoontuu ihmisiä, jotka eivät tykkää viiniklubeista.

Myös Yhdysvalloissa on huomattu kollektiivinen turhautuminen viininystävien keskuudessa. Tästä syystä useat viinibaarit ovat ottaneet rennomman lähestymistavan viiniin ja luoneet stressivapaan ympäristön viinin nautiskeluun.

Olenkin varma, että tänä vuonna näemme avuliaan viininystävän nousun estradille! Avulias viininystävä on tuttavapiirinsä viini-innostaja. Hän kannustaa ystäviään tutustumaan viinin ihmeellisen maailmaan ilman ennakkoluuloja. Hän ei pakkosyötä omia näkemyksiään tai makumieltymyksiään. Hän voi myös avoimesti myöntää, ettei tiedä kaikkea viinistä. Viini ei ole rakettitiedettä ja viinin juominen vielä vähemmän. Joten ei tehdä viinin lipittelystä vaikeampaa kuin sen tarvitsee olla!

Viininystävälle kelpaa tölkkikin

British Food Journal julkaisi äskettäin tutkimuksen, joka antoi kylmää kyytiä asiantuntijoiden käsityksille siitä, mitkä asiat viininystävien lompakkoja ohjaavat. Minnesotan ja Washingtonin osavaltioiden yliopistojen, Hongkongin teknillisen korkeakoulun ja korealaisen Gyeongsangin yliopiston tutkijat tekivät laajan maistelukokeen, jonka lopputuloksena oli, että aloittelevat viini-intoilijat eivät ole niinkään kiinnostuneita viinin mausta, vaan heitä kiinnostaa lähinnä viinin alkuperä ja he ovat myös valmiita maksamaan siitä tiedosta enemmän.

Ovatko siis viinihifisteljät sitten turhaan jauhaneet tallin nurkista, sikarilaatikoista ja mummon ullakoista? Olisiko niiden sijasta pitänytkin puhua vain maista, viinialueista ja ala-alueista? Ei toki, mutta on hyvä muistaa, että viininystävä on kuitenkin pohjimmiltaan herkkä otus, joka pelästyy helposti, kun sille yritetään myydä aromiympyrää paketoituna valmiiksi pureskeltuun viinifilosofiaan.

Portinvartijana pidetty viinisnobi tai -hifistelijä ei myöskään ole aina oikeassa, parhaasta yrityksestään huolimatta. Otetaan esimerkiksi viinitölkki. Olemme kaikki tottuneet ajatukseen oluttölkistä, mutta kun puhumme viinistä, moni kohottelee kulmiaan: Viiniä tölkissä? Mautonta! Näin ei asia kuitenkaan ole, jos viininystäviltä kysytään. Maailmanlaajuinen mittaus- ja analysointiyritys Nielsen on arvioinut viinitölkkien olevan 45 miljoonan dollarin bisnes pelkästään Yhdysvalloissa. Janoiset nuoret kuluttajat etsivät yhä pienempiä formaatteja hetkellisiä viinihimojaan varten. Maailma muuttuu ja viininystävät tietävät sen.

Onko viininystävä sitten aina oikeassa? Ei, kukaan meistä ei ole. Viininystävistä kuitenkin koostuu meidän viinikulttuurimme enemmistö, joten heitä tulisi vähintäänkin kuunnella.