Nina Jansson, kaupallinen johtaja, Social Wines
”Tämän hetken trendiviinit ovat usein kevyitä ja raikkaita”, kertoo Social Wines -maahantuontiyrityksen kaupallinen johtaja Nina Jansson. Hän uskoo ilmiön jatkuvan myös ensi vuonna. Vahvassa asemassa ovat ainakin rosee- ja kuohuviinit.
“Myös valkoviinien suosio on kasvussa. Ehkä kestosuosikki riesling saa uusia haastajia, kun esimerkiksi grüner veltlineriä kysytään yhä enemmän.”
Muita nousevia trendejä viinimaailmassa ovat Janssonin mukaan ainakin matala-alkoholiset viinit ja pienemmät pullokoot.
“Vastuullinen juominen kiinnostaa ihmisiä. Se näkyy matala-alkoholisten viinien ja pienten pullojen menekissä. Laatuviinejäkin saa nykyään pienissä pulloissa, joten moni valitseekin puolikkaan pullon esimerkiksi chablista tai amaronea.”
Will Willis, Zeno -yrityksen co-founder ja kaupallinen johtaja
“On todennäköistä, että ensi vuonna yli 30 prosenttia viiniostoksista tulee olemaan matala-alkoholisia tai alkoholittomia”, kertoo Zeno-yrityksen kaupallinen johtaja Will Willis.
Britanniasta kotoisin oleva Willis valmistaa matala-alkoholipitoisia viinejä, joita hän esitteli Time For Wine -viinimaahantuojan messuständillä Viini & Ruoka -tapahtumassa. Willis painottaa vastuullisuutta, jolla tarkoittaa sekä sosiaalista vastuuta että ympäristöystävällisyyttä. Hänen mukaansa alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien kysyntä on maailmanlaajuisesti hurjassa kasvussa. Hän kertoo, että yhä useampi on kiinnostunut joustavasta juomisesta. Tämä tarkoittaa sitä, että maistelee illan aikana esimerkiksi vuorotellen alkoholillisia ja alkoholittomia juomia.
“Etenkin nuoret haluavat yhä mennä ulos ja nauttia juomista, mutta eivät halua enää kaikkien juomien sisältävän alkoholia”, Willis tiivistää.
Annika Roos, travel retail sales professional, Vindirekt
Ympäristöystävällisyys nousee ensimmäisenä mieleen, kun Vindirekt -maahantuontiyrityksen Annika Roos pohtii viinimaailman trendejä. Hän uskoo, että ilmastonmuutos vaikuttaa vahvasti viinitrendeihin.
“Ympäristöystävälliset pakkausmateriaalit ovat nyt kysyttyjä, ja ihmiset kiinnittävät niihin enemmän huomiota.”
Valkoviinin ja roseen kysyntä on kasvussa, ja Roos arvelee näiden viinien sesongin pitenevän Suomessa pikkuhiljaa. Valkoviineissä riesling on edelleen selkeä suosikki, mutta tuottajat mainostavat myös muita vaaleita rypäleitä. Muillekin lajikkeille, kuten Chardonnaylle ja Pinot Gris’lle, on nyt enemmän kysyntää. Eurooppalaiset viinit ovat suosittuja, mutta kaikkein tuhdimmille punaviineille ei ole kysyntää samalla tavalla kuin ennen.
“Kevyemmät punaviinit kiinnostavat ihmisiä. Esimerkiksi Italiasta halutaan nyt myös kuivempia punaviinejä. Valpolicellan ripassoista ja amaroneista käännytään muun muassa Piemonteen ja Toscanaan”, Roos kuvailee.