CoolHead Brew on vuonna 2016 perustettu Tuusulassa toimiva panimo, joka tunnetaan erityisesti hapanoluistaan. Modernien oluiden makuprofiilit ovat symbiooseja pohjoismaisten ja eksoottisten makujen välillä. Panimon missio on tuoda Suomi craft beer -skene maailmankartalle. Oluita löytyy kattavasti olutravintoloista, Alkosta, olutkaupoista ja hyvin varustelluista ruokakaupoista, niitä myös viedään yli kymmeneen maahan. Haastatteluun vastasi CoolHead Brew -markkinointi- ja kehityspäällikkö Aleksi Saikkonen.
Miten poikkeustilanne on vaikuttanut toimintaanne?
Normaalisti myynnistämme hyvin iso osa on myyntiä ravintoloihin ja baareihin, joinakin kuukausina jopa puolet kokonaismyynnistä. Ravintoloiden ja baarien sulkeuduttua myynti niihin tippui lähes nollaan. Meidän tuli hyvin nopealla aikataululla kehittää muita myyntikanaviamme ja luoda jopa kokonaan uusia kanavia. Organisaatiomme on onneksi hyvin ketterä, joten loimme esimerkiksi verkkokaupan muutamassa päivässä ja laajensimme panimomyymälämme aukioloaikoja. Lisäksi laajensimme myyntiämme päivittäistavarakauppoihin hyvin vikkelästi. Asiakkaamme ja kumppanimme ovat hyvin uskollisia ja he ovat löytäneet uudet kanavamme oikein mainiosti.
Tapahtumat ovat markkinointimme keskiössä. Normaalisti olemme lähes joka viikonloppu jossain päin maailmaa joko festivaaleilla tai ”tap takeover” -tapahtumissa. Järjestämme itsekin kolmea pienehköä festivaalia vuosittain. Näistä jäi nyt pieni tyhjiö. Täyttääksemme tapahtumakalenterimme olemme kehittäneet erilaisia virtuaalitapahtumia. Maistelemme esimerkiksi uutuustuotteita Insta Livessä ja vedämme kansainvälisiä virtuaalipaneeleja YouTubessa.
Onko pandemialla ollut positiivisia seurauksia?
Kaikessa on myös positiiviset puolensa. Luovuus kukkii, kun on pakko keksiä uusia kanavia ja toteutustapoja. Pyrin luomaan innovaatioita, joista on iloa sekä nyt että muutaman kuukauden päästä ja myös, kun asiat ovat jälleen normaaleja. Koronaratkaisujen ei tarvitse olla “kakkosvaihtoehtoja”. Monet asiat, mitkä syntyvät nyt, voivat jäädä pysyviksi malleiksi ja ratkaisuiksi.
Millaisia ovat päivittäiset rutiininne? Miten ne eroavat normaalista?
Toukokuu on yleensä erittäin kiireistä aikaa tapahtumien saralla. Nyt panostamme muihin osa-alueisiin, esimerkiksi tuotantoon ja tuotekehitykseen, viestintään, myyntityöhön ja ideointiin.
Mitä ajattelet tulevaisuudesta?
Oma fiiliksemme on positiivinen – yhdessä kaikesta selvitään.
Terveisesi Viinilehden yleisölle:
Oikein mainiota kesää kaikille ja toivottavasti mahdollisimman moni löytää tiensä tänä kesänä hapanoluiden äärelle!