viinilehti-rgb Created with Sketch.

Tilaa Suomen ainoa viiniin keskittynyt aikakauslehti!

TILAA

Tilaa Suomen ainoa viiniin keskittynyt aikakauslehti!

TILAA
Opi viineistä

Tölkit tulevat – oletko valmis?

01.07.2019 Mika Vanne + Kuva Shutterstock

Viini alumiinitölkissä ei ole uusi juttu. Yhdysvalloissa myytiin viime vuonna tölkkiviinejä 50 miljoonalla dollarilla.

Mainos – sisältö jatkuu alla

– Sisältö jatkuu –

Australialaiset Greg Stokes ja Steve Barics julkaisivat ensimmäiset Barokes-viinit tölkissä vuonna 2002. Tuolloin konservatiivinen viinimaailma ei ollut valmis uuteen pakkaukseen. Tarvittiin uusi sukupolvi kuluttajia näyttämään suuntaa.

Muutaman viime vuoden aikana kategoria on kasvanut. Viime vuonna Yhdysvalloissa myytiin tölkkiviiniä 50 miljoonalla dollarilla. Kasvua edellisvuoteen oli huimat 43 prosenttia. Tölkkien osuus USAn viinien kokonaismyynnistä on edelleen pieni, mutta isommatkin yritykset ovat heränneet. Ja miksipä eivät.
Tutkimusten mukaan osa tölkkiviinien nauttijoista tulee eri kuluttajasegmentistä kuin perinteisempien viinien juojat. Tölkki siis houkutelee uusia, trenditietoisia viinin kuluttajia.

Oluista tuttuun pakkaukseen on helppo siirtyä. Viinilasillinen piknikille kulkee paljon helpommin tölkissä.
Lasipullo on särkyvä, suuri ja vaikea jäähdyttää. Korkkiruuviakaan ei ole aina taskussa.
Tölkki on kierrätettävä. Meillä tehokas (ja kallis) lasipullojen keräys toimii, mutta maailmalla tölkkien kierrätys on paljon yleisempää kuin lasin.

Tölkin helppous ja rentous pakkauksena helpottaa myös uudenlaisten ja uusille kuluttajille suunnattujen juomien tuomista markkinoille. Barefoot-brändin matala-alkoholiset spritzerit ovat olleet myyntivaltti USA:ssa. Myös Concha y Toro on lanseerannut omat 5,5 prosenttiset spritzerinsä tuotenimellä O’Jos. Toki pienetkin osaavat. Oregonin Union Winesin Underwood sarjasta löytyy paikallisen TV-kokin Mei Linin kanssa rieslingin ympärille kehitetty trooppisen hedelmäinen viini cooler, jossa tuoksuvat ja maistuvat guava, sitruunaruoho, litsi, tee ja seljankukka.

Nuoren sukupolven viinin käyttö on arkipäiväistä, rentoa ja iloista – ei tärkeilevää eikä snobbailevaa. Annosten halutaan pysyvän kohtuudessa. Tyypillisimmät tölkkikoot lienevät noin kaksi desilitraa, mutta myös suurempia tölkkejä on tarjolla. Kätevyydestä ja helppoudesta ei tingitä, mutta myös laadun tulee olla kohdallaan.
Edulliset, helpot viinit dominoivat markkinaa, mutta tarjolla on muutakin. Amerikassa Sans Wines pakkaa Napan ja Sonoman tarhaviinejä tölkkeihin. Tuotteet on huomattu paikallisessa lehdistössä 90 pisteen arvioilla. Myyntihinnat vaihtelevat 10 ja 25 dollarin välillä per tölkki (0,375 l).

Tölkkitrendin vauhdista kertoo uusien, pienehköjen brändien suuri osuus tölkkiviineissä. Globaaleista jäteistä vasta Constellation Brandsilla on tölkkiviinejä Crafters Union -brändin alla. Euroopassa tunnetut brändit odottavat vielä. Yhtenä ensimmäisistä trendin harjalle kapuaa kuitenkin Provencen Mirabeau, jonka tölkkirosee oli kesän ajan myös Alkon hyllyillä. Ja löytyy sieltä muutama muukin tölkkiviini, laatu tosin ei häikäise.

Lue lisää

Kysyimme guruilta: ensi vuoden viinitrendit

19.11.2024 Teksti ja kuvat Wenla Wallin

Kysyimme guruilta: unohtumattomin viinimuisto

06.05.2024 Teksti Wenla Wallin Kuvat haastateltavat

Kysyimme guruilta: talven yllättävä viini-ruokayhdistelmä

29.02.2024 Heidi Kleemola + Kuvat haastateltavat

Tule mukaan ja nauti!

Tilaa tästä