Helmikuussa alkava kiinalainen uusi vuosi tuo tullessaan miljoonia uusia kiinalaisia viininystäviä. 38 miljoonaa kiinalaista juo jo nyt säännöllisesti viiniä, ennusteiden mukaan lähitulevaisuudessa jo 70 miljoonaa. Maailman väkirikkaimmassa valtiossa se ei ole prosentuaalisesti paljon mutta mullistaa viinimarkkinoita.
Kiina on taloudellisesti mitattuna pian maailman toiseksi suurin viinien markkina-alue heti Yhdysvaltojen jälkeen. Myös määrällisesti Kiina kipuaa jo viiden suurimman viinin kulutusmaan joukkoon Yhdysvaltojen, Ranskan, Saksan ja Italian vanavedessä.
Kiinalaisen viinikulttuurin tulevaisuuteen vaikuttavat paljon nuorehkot ylemmän keskiluokan naiset, jotka arvostavat viinien maltillisia alkoholiprosentteja ja nauttivat jo nyt puolet ulkomailta tuodusta viinistä. Kiinalainen viinikulttuuri on erilaista: maku on monille kiinalaisnaisille toissijaista, viiniä nautitaan usein terveys- ja kauneussyistä. Moni uskoo viinin antavan hyvät yöunet, auttavan ruoansulatuksessa ja saavan ihon hehkumaan. Eikä viinin elitistisestä maineestakaan ole haittaa, onhan viini merkki menestyksestä ja varakkuudesta.
Kiinalainen uusi vuosi alkaa 16.2.2018. Se on koiran vuosi.